low fodmap moestuin

Deze low-FODMAP groente groei je zelf in je moestuin!

Mijn vriend is groot fan van een eigen moestuin. Heerlijk lijkt het hem, om groente te eten die je zelf hebt laten groeien. De vraag: “Welke low-FODMAP groente kunnen we laten groeien in ons moestuintje?” komt dan ook geregeld voorbij. Omdat we niet de meest groene vingers hebben, kiezen we altijd voor groente die wat makkelijker zijn. 

  • Dit artikel bevat affiliate linkjes. Meer informatie hierover vind je op deze pagina.


Groenten van de groene lijst

Op de groene lijst staan groenten waarvan de hoeveelheid niet uitmaakt. Je kan er dus van eten zoveel als je wilt, want er zijn geen FODMAP’s in gevonden. 

Komkommer

Ik denk dat komkommers één van mijn favoriete groente uit ons moestuintje is. Simpelweg omdat ik dit bijna dagelijks eet. Zelf hebben we gekozen voor deze zaden, omdat deze tegen de wand aan groeien. Dat scheelt weer ruimte op ons balkon! 

Radijs

Radijsjes vind ik een fantastische toevoeging voor in salades – het geeft net even die extra bit. Van radijsjes hebben we niet super veel gepland, omdat we daar niet heel veel van eten. Het is fijn om er toch een paar van te hebben als extra voor in de salade. 

Worteltjes

Dat worteltjes op de groene FODMAP lijst staan, is weliswaar een feestje. Het past in zoveel gerechten, en is ook nog eens een super gezonde snack voor tussendoor. Vandaar dat wortels absoluut niet mogen ontbreken in jouw low-FODMAP moestuin! Ze nemen ook nog eens super weinig ruimte in beslag, wat natuurlijk weer mooi meegenomen is. 

Groenten van de oranje lijst

Op de oranje FODMAP lijst staan groenten die je met mate kunt eten. Een flink aantal van deze groente zijn ook geschikt als groente voor in je moestuin. Denk bijvoorbeeld aan lente-ui, waar je enkel het groene gedeelte van kunt eten. 

Spinazie

Eén van de makkelijke groente om te laten groeien in je moestuin is spinazie. Van deze groente is een hoeveelheid tot 100 gram per portie toegestaan. De kans is groot dat je een groter hoeveelheid groeit in je moestuin. Gelukkig kun je spinazie probleemloos invriezen. Je oogst bewaar je dus simpel voor de volgende keer dat je weer iets met spinazie gaat maken. 

Rode bieten

Rode bieten zijn al jarenlang één van mijn lievelingsgroente. En dan het liefst in de vorm van een heerlijk Hollandse stamppot. Maar ook in koude salades zijn rode bietjes écht favoriet. En dat laatste is ook precies waarvoor ik ze laat groeien in mijn moestuin. Ze zijn namelijk maar toegestaan tot een hoeveelheid van 20 gram per portie. Voor een stamppot is dat te weinig, maar voor een salade is dat perfect. En eerlijk is eerlijk, ze smaken zoveel lekkerder dan uit de supermarkt! 

Venkel

Venkel wordt hier thuis vooral gebruikt als smaakmaker voor in wokgerechten. En dat kan prima, want een hoeveelheid tot 50 gram per portie is toegestaan. En als we er nog wat van over hebben, dan verwerken we de venkel in de (groente) soep. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer groente die je kunt verbouwen in je (kleine) low fodmap moestuin. Bovenstaande groente zijn groente die ik zelf heb staan en goed passen in een low-FODMAP dieet. Ik weet precies op welke FODMAP’s ik reageer en vind het daarom fijn om per FODMAP te kijken welke producten ik wel en welke ik niet mag eten. Hiervoor gebruik ik dit complete overzicht. Alle hoeveelheden staan er ook netjes bij vermeld! Als ik een bepaalde groente in gedachte heb voor de moestuin, zoek ik deze eerst altijd even op voor de zekerheid. Zo weet ik zeker dat ik alleen maar groente groei in mijn moestuin waar ik geen klachten van krijg. 

Tips voor een kleine low-FODMAP moestuin

Niet iedereen heeft een grote tuin met daarin ontzettend veel ruimte om een moestuin aan te leggen. Of je hebt, net zoals wij, een balkon en daarom beperkte ruimte voor een moestuin. Als je deze 3 tips gebruikt, weet je zeker dat je het meeste uit jouw kleinere ruimte haalt. 

  1. Kies echt voor groente die je lekker vindt. Niks is zo zonde als ruimte in je moestuin opgeven voor een groente die je zelf niet opeet en daarom weggeeft (of zelfs weggooit). Gebruik daarom alle ruimte die je hebt voor groente die je zelf ook gaat opeten! 
  2. Groei groente die minder ruimte in beslag nemen. Zelf aardappels laten groeien, neemt heel veel ruimte in beslag. Kies daarom voor groente die minder ruimte in beslag nemen. Voor groente op de groene lijst zijn dat wortels, prei (wel alleen het groene gedeelte), radijsjes of lente-ui (ook alleen het groene gedeelte). Als je goed tegen fructanen kan, dan zijn uien en knoflook een goede opties! 
  3. Gebruik groentes die klimmen! Ja, het staat er echt – er zijn ook groentes die de lucht in groeien, en dus klimmen tegen een wand als je deze ernaast plaatst. Klim-komkommers doen het hier prima op. En als je tegen galactanen kunt, dan zijn doperwten en sugarsnaps ook geschikt als klim groentes!

Vind jouw FODMAP

Vind je product in de FODMAP product index



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*