hoe-lees-ik-etiketten

Help, ik moet etiketten leren lezen?!

Nu je bepaalde voedingsstoffen niet meer mag en dus goed moet opletten op wat er in je eten zit, ben je toe aan de volgende stap in je nieuwe leven: je gaat etiketten leren lezen. Dat is in het begin even wennen, want helaas staat er niet altijd duidelijk op dat een product gluten bevat. Ook bestaat er geen duidelijk teken voor bijvoorbeeld uien. Daarom lees je in dit artikel het antwoord op de vraag “Hoe lees ik een etiket?”

Inhoudsopgave

  1. Leer ingrediënten kennen
  2. Zijn producenten verplicht om allergenen te vermelden?
  3. Blijf altijd je producten controleren
  4. Vertrouw niet altijd blindelings op online informatie

Lees ook: Wat betekent glutenvrij?

Leer ingrediënten kennen

Het is altijd goed om volledige kennis te krijgen over de ingrediënten die je niet meer mag eten. Op die manier wordt je een baas in etiketten lezen en word je zo vanzelf beter wegwijs in de supermarkt.


Hoe weet ik of er gluten in een product zitten?

Gluten is officieel een allergeen en wordt daarom altijd vermeld op een etiket. Daarover lees je straks meer. Als je één van de volgende ingrediënten op de lijst ziet staan, dan is het product niet glutenvrij:

  • Tarwe, rogge, gerst
  • Spelt
  • Kamut, triticale
  • Tarwemeel, griesmeel
  • Tarwebloem, tarwemout
  • Zemelen, grutten
  • Couscous, bulgur, seitan
  • Roggemeel, roggebloem
  • Havermout, havervlokken, havermeel (tenzij afkomstig uit een glutenvrije haverketen)
  • Gort, gerstemoutbloem, parelgort
  • Paneermeel

Lees ook: Al deze producten bevatten gluten

Hoe weet ik of er FODMAPs in een product zitten?

Voor het FODMAP dieet, zeker in de eliminatiefase, is het leren lezen van etiketten net iets moeilijker dan met gluten. Deze ingrediënten worden namelijk niet standaard vermeld op een etiket. Het is daarom volledig aan jou om de ingrediëntenlijst te ontplooien. Neem daarom aan het begin van je dieet altijd de lijsten mee naar de supermarkt. Op die manier kan je altijd op de lijst controleren of een product voldoet aan de eisen voor een FODMAP-low product.

Zijn producenten verplicht om allergenen te vermelden?

Ja, dat zijn ze verplicht. Ze mogen alleen geen zomaar logo’s voor allergenen op de verpakkingen te vermelden. In de ingrediëntenlijst zijn de allergenen altijd duidelijk vermeld. De ene producent kiest ervoor om de allergenen in hoofdletters te vermelden. De andere fabrikant kiest ervoor om de allergenen dikgedrukt op de verpakking te drukken. En dan heb je ook nog de producten waar het dikgedrukt én in hoofdletters staat. Hoe dan ook, de allergenen vallen goed op.

Lees ook: Dit moet je weten voordat je aan een glutenvrij dieet start

Aparte vermelding van de allergenen

Soms kiezen producenten ervoor om de allergenen apart te vermelden op hun etiket. Dit is vaak een regel onder de hele ingrediëntenlijst. Er staat dan bijvoorbeeld: Bevat: glutenbevattende granen, lactose. Ook bestaan er officiële logo’s voor glutenvrij. Dit symbool bestaat uit een aar die is doorgestreept. Dit internationaal erkende kwaliteitslogo wordt enkel uitgegeven voor de Nederlandse Coeliakie Vereniging aan veilige glutenvrije producten.

‘Kan sporen bevatten van’

Dit betekent letterlijk dat er sporen in kunnen zitten. Het kan zo zijn dat door een bepaalde werkwijze in de fabriek ervoor zorgt dat er sprake is van kruisbesmetting. Het feit dat iets kan, betekent niet dat dit ook daadwerkelijk zo is.

Lees ook: Wat betekent glutenstapeling?


Blijf altijd je producten controleren

Het is fijn om terug te vallen op dezelfde producten zodra je weet dat ze veilig zijn voor je dieet. Toch is het ontzettend belangrijk om altijd de ingrediënten te blijven controleren, ook al koop je dat product al jaren. Het komt namelijk geregeld voor dat de producent ervoor kiest om het recept aan te passen. Dat gebeurt ook zonder vermelding op de verpakking. Ook kom je soms verpakkingen tegen waar op staat “Vernieuwd recept”, “Nu nóg lekkerder” of “Nu met 30% minder suiker”. Nu zal je denken: “Ook als suiker verminderd is?” Ja, zeker ook dan. Suiker geeft smaak aan producten. Halen ze wat van die smaakversterker weg, dan vullen ze dit op met een ander ingrediënt. En dan straks precies het ingrediënt waar jij niet tegen kan. Daarom is het altijd aan te raden om je producten te blijven controleren. En dan nog liever in de supermarkt zelf dan pas thuis.

Lees ook: Mijn ervaring met anti gluten pillen

Vertrouw niet altijd blindelings op online informatie

Op de websites van verschillende grote supermarkten zijn al hun producten inclusief ingrediëntenlijst en allergenen te vinden. Ook hier staat alle informatie zoals hierboven geschreven. Deze informatie kan je gebruiken als leidraad in het vinden van producten die je mag, maar pin je niet vast aan deze informatie. Deze informatie is namelijk 1x ingevoerd door een webredacteur en wordt niet vanzelfsprekend geüpdatet. Daarom kan het dus voorkomen dat je op de website ziet dat iets allergeenvrij is, terwijl dit in de werkelijkheid niet blijkt te zijn. Het kan ook de andere kant op gebeuren. Dan staat op de website van de supermarkt dat een product een allergeen bevat. En wat blijkt? Er is sprake van een vernieuwd recept waardoor het product ineens allergeenvrij is. Het is natuurlijk zonde als je door de verouderde informatie online ziek wordt van een product of juist een product onterecht niet in je mandje gooit.



Verder lezen?

Wat is het FODMAP dieet? Wat is kruisbesmetting? Hier zitten gluten in

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*