eliminatiefase

De eliminatie van het FODMAP dieet

Ben je volledig voorbereid op het FODMAP dieet? Heb je alle boodschappen in huis? Dan ben je klaar om te beginnen met het FODMAP dieet. Je FODMAP dieet begint uit de eliminatiefase. Het doel van deze eliminatiefase is dat je alle soorten FODMAP’s volledig uit je dieet schrapt. Je gaat eigenlijk terug naar de basis waarin je alleen maar voedsel eet waar je volgens dit dieet geen darmklachten van hoort te krijgen. Ik vertel je alles wat moet weten over de eliminatiefase van het FODMAP dieet.

Inhoudsopgave

  1. Wat mag ik eten tijdens de eliminatiefase?
  2. Weekschema tijdens de eliminatiefase
  3. Hoelang duurt de eliminatiefase?
  4. Valsspelen tijdens de eliminatiefase

Wat mag ik eten tijdens de eliminatiefase?

Tijdens de gehele eliminatiefase eet je producten die low-FODMAP zijn. Dat zijn alle producten die op de groente lijst staan. Er is ook een oranje lijst. Hier staan producten op die tot een bepaalde hoeveelheid low-FODMAP zijn. De richtlijn is om één product van de oranje lijst per maaltijd te eten. Doe je dat niet? Dan heb je de kans op stapeling.

Lees ook: Algemene adviezen voor het FODMAP dieet

Er is ook nog een rode lijst. Hierop vind je al het eten wat je absoluut niet mag eten tijdens de eliminatiefase. Dit zijn allemaal producten die FODMAPS hebben. Tijdens de eliminatiefase kan je eigenlijk ook niet cheaten. Je weet tijdens deze fase nog niet tegen welke FODMAP je wel en tegen welke je nog niet kan. Het zou enorm zonde zijn dat je cheat met een FODMAP waar je klachten van krijgt. In dat geval moet je namelijk opnieuw beginnen met het laten rusten van je darmen.

Bekijk de FODMAP lijsten De rode FODMAP lijst De oranje FODMAP lijst De groene FODMAP lijst

Weekschema tijdens de eliminatiefase

Het kan zijn dat je aan de start van het FODMAP dieet door de bomen het bos niet meer ziet. Geen zorgen – dit gevoel bekruipt ons allemaal. Het is een hoop informatie die op je afkomt. Daarnaast is het ook even flink wennen dat je vertrouwde eetschema even helemaal op de schop moet. Om die reden kan het ontzettend fijn zijn om te werken met een eetschema. Bepaal vooraf welke gerechten je wilt eten en doe daar je boodschappen voor. Op die manier weet jij precies wat je welke dag kan eten en neig je minder snel naar producten die niet binnen de eliminatiefase passen.

Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan met het voorbereiden van zo’n weekschema? Dan is het aan te raden om te kijken naar dit weekschema voor tijdens de eliminatiefase. In dit weekschema vind je per dag voor alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner en snacks) wat je kan eten. Er zit zelfs een volledige boodschappenlijst bij. Met dit weekschema hoef je zelf alleen de ingrediënten in huis te halen!

FODMAP weekmenu

FODMAP weekmenu

€14,99

Een kant en klaar weekmenu, inclusief recepten en boodschappenlijst, voor tijdens de eliminatiefase.

Hoe lang duurt de eliminatiefase?

De eliminatiefase is voor iedereen verschillend. Over het algemeen duurt deze fase minimaal 2 weken en maximaal 6 weken, maar soms heb je uitschieters richting een paar maanden. De richtlijn om te kunnen stoppen met de eliminatiefase, zijn jouw persoonlijke klachten. En voor jouw klachten zijn er geen richtlijnen. Ben je na 2 weken al volledig klachtenvrij? Dan kan je beginnen met de herintroductie. Het kan ook zijn dat je na 3 weken pas klachtenvrij bent. Ben je na de 6 weken nog steeds niet helemaal klachtenvrij? Overleg dan met je diëtiste wat je in jouw geval het beste kan doen.

Lees ook: Mijn persoonlijke tips voor de eliminatiefase

Vaak zijn je darmen compleet van slag. Dat is hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat je aan het dieet begint. Door het FODMAP-proof dieet krijgen je darmen ineens heel veel rust. Het kan dus zijn dat je na een paar dagen al verschil merkt. Maar nogmaals – dit hoeft niet voor iedereen te betekenen. Ieder lichaam is anders en reageert anders op bepaalde producten. Wees dus niet boos op jezelf als je na een paar weken nog geen verschil merkt.

Probeer het zoveel mogelijk los te laten

Dat voelt misschien een beetje gek, maar dit kan je wel erg helpen tijdens het proces. Soms hebben we te maken met het placebo effect – we denken ons beter te voelen, omdat we nu “goede” producten eten waar onze darmen geen klachten van krijgen. Het kan natuurlijk ook de andere kant op, dat je denken dat iets gaat gebeuren, en dus dan gebeurt het ook. Doordat je alles zoveel mogelijk los laat, kan je jezelf ook niet gek maken. Je merkt vanzelf wel aan je lichaam of het beter gaat of niet. En hoe lang dat duurt, dat maakt niks uit. Je gezondheid is immers geen wedstrijd.

Lees ook: Zo heb ik de eliminatiefase ervaren

Valsspelen tijdens de eliminatiefase

Het is ontzettend belangrijk om niet vals te spelen tijdens de eliminatiefase. Daarom zijn zogeheten ‘cheatmeals’ (een maaltijd die eigenlijk niet mag, maar je doet het toch) echt niet toegestaan. Wanneer je dit toch doet, is het aan te raden om opnieuw te beginnen. Je darmen kunnen namelijk weer last krijgen van wat je hebt gegeten en dat is geen goede start voor de fase waarin je gaat herintroduceren.

Wees dus altijd eerlijk tegen en tegenover jezelf. Het zou zonde zijn als je dit niet bent. Het is al best een strikt dieet, maar door de cheatmeals zorg je er alleen maar voor dat het proces langer duurt. Het FODMAP dieet is maar tijdelijk. Zorg er voor jezelf voor dat je het doel niet uit ogen verliest. Deze weken zijn nou eenmaal nodig om straks een leven lang zonder buikklachten te leven. Dat is uiteindelijk allemaal waar je het voor doet.


Lees meer

Alles wat je moet weten over het FODMAP dieet

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*