glutenvrij-dieet

Alles wat je moet weten voordat je start met een glutenvrij dieet

Je gaat beginnen met een glutenvrij dieet. Of dit is omdat je zojuist de diagnose coeliakie hebt gekregen, omdat je een tarwe allergie hebt of omdat je gluten sensitief bent. Wat de reden ook is dat je eraan moet beginnen, het is de reden dat je hier bent. Waar moet je rekening mee houden als je start met het glutenvrij dieet? Met dit artikel geef ik je alle handvatten om succesvol te starten met een glutenvrij dieet.

Aan het begin van je glutenvrije avontuur komen er ontzettend veel dingen op je af. Wat zijn gluten eigenlijk? In welke producten zit het? In welk eten juist niet? Kan ik nog wel met een gerust hart uit eten? Hoe zit het met degene met wie ik in één huis woon? Zo maar een greep uit de vele vragen die op je af kunnen komen.

Kort samengevat gaat het volgende belangrijk voor je worden:


  • Je leert in welke producten gluten zitten
  • Je leert ook in welke producten ze juist niet zitten
  • Je moet overal rekening houden met kruisbesmetting
  • Je wordt een pro in etiketten lezen
  • Je weet alles over glutenstapeling

Allereerst is het goed om te beginnen bij het begin. Wat betekent het volgen van een glutenvrij dieet eigenlijk? In eerste instantie betekent het dat je geen producten die gluten bevat meer eet.

Waar zitten gluten eigenlijk in?

Maar die gluten, in welke producten vind je die eigenlijk? Jammer genoeg in een hoop producten die voor de gemiddelde Nederlander vanzelfsprekend zijn. Die boterham met kaas? Gluten. Een schnitzel bij het avondeten? Gluten. En die heerlijke bitterbal bij de borrel in het weekend? Je raadt het al, ook gluten. Van nature zitten gluten in producten gemaakt van deeg. Helaas worden dit soort ingrediënten ook veel gebruikt in bewerkte producten. Al met al een hoop producten die je dus niet meer kan eten.

Kruisbesmetting

Voordat ik begon aan het glutenvrije dieet, wist ik niet dat kruisbesmetting een heel groot onderdeel gaat zijn van het dieet. Om eerlijk te zijn, vind ik dit eigenlijk het moeilijkst. Het wennen aan glutenvrije producten is één ding, maar altijd rekening houden met kruisbesmetting was compleet nieuw voor me. Door kruisbesmetting kan het voorkomen dat jouw eten ‘besmet’ is geraakt met met gluten waardoor jij heel ziek kan worden. Ineens werd een kruimel ontzettend belangrijk, en dat terwijl je die kruimel vaak niet eens ziet. Daarom is het goed om alles over kruisbesmetting goed door te lezen zodat je weet wat je te wachten staat.

Je leert etiketten lezen

Misschien ben je hier al gewend aan, omdat je graag op je calorie inname wilt letten. Maar het kan even goed zo zijn dat je eerder nooit heel bewust naar de verpakking van je eten hebt gekeken. Geloof me, daar komt verandering in! Ieder product dat je koopt, of bij iemand anders eet, wordt niet eerder klaargemaakt voordat jij ernaar hebt gekeken om te kijken of het product wel echt glutenvrij is. Gelukkig is het voor fabrikanten verplicht om op het etiket te vermelden of een product glutenvrij is of niet. Op veel producten staat zelfs het glutenvrije logo, wat het voor jou natuurlijk mega fijn is.

Glutenstapeling wordt een ding

Heb je weleens gehoord van glutenstapeling? Geen zorgen als dat niet zo is. Maar ook glutenstapeling wordt een ding voor je. Ondanks dat een product glutenvrij is, kan het zo zijn dat er een x aantal gluten onder de norm in zit. Eet jij meerdere glutenvrije producten die toch een heel klein beetje bevatten? Dan tel je dit bij elkaar op (je stapelt de gluten als het ware). Hierdoor kan het zijn dat je toch te veel gluten hebt gegeten en hier klachten door krijgt.

Wanneer merk je effect van een glutenvrij dieet?

Een hele goede vraag, waar helaas geen vast antwoord op is te geven. Hoe je lichaam reageert op een glutenvrij dieet, is voor iedereen anders. Gemiddeld genomen kan het tot een jaar duren voordat je lichaam volledig is hersteld van alle schade die de gluten je lichaam hebben aangericht.

Voor mij persoonlijk heeft het een paar maanden geduurd voordat ik écht grote effecten van het glutenvrije dieet merkte. Voordat ik startte met mijn glutenvrij dieet, en dus ook voordat ik de diagnose coeliakie kreeg, was ik iedere dag mega ziek – tot overgeven aan toe. Dat verdween gelukkig direct als sneeuw voor de zon. Door de beschadiging aan mijn darmen had ik ook een enorm groot tekort aan vitamine B12. Hierin heeft het zeker een paar weken geduurd voordat ik me weer energieker voelde. Ook het misselijk zijn bleef een lange tijd nog aanhouden.

Stiekem had ik gehoopt dat ik sneller resultaat zou merken. En nu, een paar jaar verder, ben ik ontzettend blij dat ik destijds de diagnose heb gekregen. Ik heb nu bijna nooit meer last – iets wat ik jou ook gun.

Lees verder

Dit zijn de bijwerkingen van het glutenvrije dieet Is glutenvrij eten gezond?

Glutenvrij dieet FAQ

Wanneer merk je effect van het glutenvrije dieet?

Het is zeker mogelijk om af te vallen zonder dieet. Zolang je maar meer verbrandt dan je binnenkrijgt, val je af. Door simpelweg minder te eten dan je nu doet en meer te bewegen, verdwijnen de kilo’s.

Wat mag je niet tijdens een glutenvrij dieet?

Tijdens een glutenvrij dieet mag je niets eten waar gluten inzitten. Dat zijn over het algemeen brood, pasta en deegwaren. Maar je mag ook geen producten waar gluten (zoals tarwe) in zijn verwerkt. Een voorbeeld hiervan is drop.

Waarom een glutenvrij dieet?

De redenen om aan een glutenvrij dieet te beginnen, zijn vrij uiteenlopend. De één heeft de diagnose coeliakie gekregen, de ander heeft een tarwe allergie. Uiteindelijk is de reden om eraan te beginnen voor iedereen persoonlijk.

2 reacties

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    *