eliminatiefase fodmap ervaring

Mijn ervaring van de eliminatiefase van het FODMAP dieet



Om heel eerlijk te zijn, ging de eliminatiefase me relatief makkelijk af. Ik trof een goede voorbereiding en voelde me daardoor klaar voor de eerste fase van het dieet. Ik startte op een maandag, maar helaas startte ik de dag al met een opgeblazen gevoel. Vervelend? Zeker. Maar ik had er alle vertrouwen in dat dit de aankomende paar weken wel minder zou worden. Ik neem jullie graag mee in mijn persoonlijke ervaring van de eliminatiefase van het FODMAP dieet

Mijn nieuwe eetschema

Een eetschema is voor iedereen persoonlijk. Stel met je diëtiste een eetschema op dat goed bij jou past. 

Ik begon de eerste dag direct met mijn nieuwe ontbijt, bestaande uit lactosevrije yoghurt, glutenvrije cornflakes, walnoten, chiazaad en wat aardbeien. Voorheen was mijn ontbijt eerlijk gezet nogal karig. Ik at enkel de glutenvrije cornflakes met wat amandelmelk. In mijn zoektocht naar het ideale glutenvrije ontbijtje had ik eigenlijk nog geen goede kandidaat gevonden. Maar dat veranderde met dit powerontbijt. Conclusie: never change a winning team. Ook vandaag de dag eet ik nog dagelijks dit ontbijtje, met wat afwisseling in het fruit.

Ook mijn lunch zou ik nu wat meer afwisselen. Waar ik voorheen vaak koos voor rijst, kip en groente (uiteraard groente die niet FODMAP-proof waren), ging ik nu meer voor de salades en crackers met beleg. Zo wisselende ik af tussen een salade van komkommer, tomaat, paprika en saladekaas of crackers met eieren, kipfilet of pindakaas. Tussendoor at ik nog altijd het fruit dat ik altijd at. Ik ben gek op aardbeien en mandarijnen, en die mogen gelukkig nog!

Lees ook: Mijn persoonlijke tips voor de eliminatiefase

In de avond probeerde ik mijn huidige eetpatroon lekker FODMAP-proof te maken. Zo hoefde ik niet over te stappen naar allerlei nieuwe recepten, maar zorgde ik er gewoon voor dat ik huidige ingrediënten verving door ingrediënten die wel mochten. Zo kan je ook prima zelf je tacokruiden maken en zijn wortels zonder de doperwtjes ook nog steeds heel lekker bij je aardappelen.

Oeps – foutje

Tijdens de eliminatiefase heb ik wel een foutje gemaakt. Vanuit het gemak uit mijn enkel glutenvrije periode pakte ik standaard kipfilet beleg bij de versafdeling van de Albert Heijn. Als tussendoortje nam ik een paar rijstwafels met kipfilet. En na een uur begon mijn broek ineens strak te zitten, liet ik wat boertjes. Ik snapte er helemaal niks van – wat kon er verkeerd gaan met rijstwafels en kipfilet?! Een hoop dus, als er in de kipfilet zowel lactose als koemelkeiwit is verwerkt. Zucht…. Gelukkig had ik er niet heel erg veel van op, dus de klachten bleven beperkt. Maar ik blijf me erom verbazen wat voor ingrediënten ze in de meest simpele voedingsmiddelen verwerken. Gelukkig leer je van je fouten, ik moet wat strenger zijn met het lezen van de etiketten.

Nieuwe afspraak bij de diëtiste

Twee weken nadat ik was begonnen met de eliminatiefase had ik weer een afspraak bij mijn diëtiste. Om eerlijk te zijn, keek ik er best wel naar uit. Tot mijn volledige ongeloof had ik al twee weken geen enkele last meer van wat dan ook. Geen opgeblazen gevoel, geen buikpijn en veel meer energie. Mijn diëtiste merkte dit direct op, want ze complimenteerde me direct met mijn goede humeur. Ik hoefde er verder ook geen doekjes om te winden, het ging gewoon super goed. Van haar hoefde ik dan ook niet verder met de eliminatiefase. Hoogstwaarschijnlijk zou er geen beter resultaat zijn dan wat ik op dit moment had.

Lees ook: Zo ga je aan de slag met het herintroduceren

Na wat uitleg over de herintroductie ging ik vol goede moed weer terug naar huis. Ik was heel blij dat ik na zo’n korte periode al mocht beginnen met herintroduceren. Ook al moest ik iedere FODMAP nog gaan testen, ik had wel al een vermoeden op welke ik slecht reageer (lactose en fructose). Maar we gaan zien wat deze nieuwe fase van het FODMAP dieet me gaat brengen. 

Algehele ervaring van de FODMAP eliminatiefase

Al met al mag ik in mijn handjes knijpen dat mijn overal ervaring van de eliminatiefase in het FODMAP dieet erg positief is. Ik merkte al snel verandering wat ervoor zorgde dat ik al vrij snel kon beginnen aan het herintroduceren van producten.

Hoe heb jij de eliminatiefase ervaren? Laat het me weten in de comments!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*