tips dieet volhouden

Zo houd je je dieet gegarandeerd vol

Een nieuw dieet kan in het begin best even wennen zijn. Je moet ineens andere dingen eten, waardoor bijvoorbeeld je lievelingsgerecht compleet aangepast moet worden en je bepaalde snacks niet meer kan eten. 

Waar niemand mij op had voorbereid, was dat het wennen aan een dieet echt aan kan voelen als een rouwproces. Natuurlijk ben je (gelukkig) niet letterlijk iemand verloren, maar je neemt wel afscheid van jouw oude ik. Jouw oude ik die wél een heerlijk broodje bij de bakker kon halen en die in de avond de lekkerste gerechten op smaak bracht met ui en knoflook. Dat afscheid doet best wel zeer en heeft bij mij persoonlijk best wel lang geduurd.

Daarom deel ik graag met je mijn tips die er bij mij voor hebben gezorgd dat ik het dieet vol kon houden, en dat ik de kracht vond om het dieet volledig af te ronden.

Je gevoelens mogen er zijn

Het is nogal wat. Het is het afscheid nemen van je oude eetgewoontes, en daarmee wennen aan een geheel nieuw eetschema. Maar het is ook het wennen aan het gemak van even snel nog iets halen in de supermarkt. Het is de spontaniteit 

Dat mag je stom vinden. Daar mag je om huilen, boos om zijn, teleurgesteld in zijn of welke emotie je er ook bij voelt. Dat mag echt. Gooi het eruit, en zorg ervoor dat je alle (negatieve) emoties die je hebt bij dit nieuwe idee er zijn. Ze zeggen niet voor niets dat het opkroppen van emoties er later weer uitkomt. Geloof me, dat kan ik weten.

Daarom wil ik je meegeven dat je gevoelens er mogen zijn. Het is onderdeel van het acceptatieproces dat dingen eenmaal anders gaan. Met tijd wordt alles beter, en dat geldt ook voor de acceptatie van je nieuwe dieet. 

Vergelijk jezelf niet met anderen

Bij de één verloopt de eleminatiefase heel soepel, waardoor diegene snel kan beginnen met herintroduceren. Bij de ander kan het zo zijn dat diegene maar op één of twee FODMAP’s reageert, terwijl jij van alles last lijkt te krijgen. Er zijn ook zoveel mensen die wel kunnen meegenieten van de traktatie op werk, terwijl jij je eigen meegenomen glutenvrije snack eet. En zo zijn er natuurlijk nog een hoop andere voorbeelden te noemen, maar ik denk dat je het punt wel snapt.

Om heel eerlijk te zijn – jezelf vergelijken met anderen heeft helemaal geen zin. Voor alles in het leven heeft iemand anders het wel beter of meer. Dat geldt vooral voor social media. Hierop zie je vaak de highlights van iemand leven. Het is dus oneerlijk om jouw backstage met deze highlights te vergelijken. Je weet namelijk niet of diegene precies hetzelfde voelt als jij, maar dit online helemaal niet laat zien. Vergelijk jezelf daarom niet met anderen. Jij bent jij, en jij doet het op jouw manier. Hoelang alles ook duurt, en hoe alles ook verloopt – het is jouw proces, en dat is het enige dat telt. 

Lees ook: Dit is mijn ervaring met de eliminatiefase

Trots zijn op jezelf

Het feit dat je bent begonnen aan het dieet, betekent dat je ermee aan de slag gaat. En dat is iets waar je trots op mag zijn! Je hebt namelijk gemerkt dat er een probleem is, om welke klachten het dan ook gaat, en daar ben je hulp voor gaan zoeken. Die hulp is er voor je in de vorm van je dieet, en die hulp gaat ervoor zorgen dat je straks helemaal geen klachten meer hebt. Houdt altijd het doel voor ogen, maar vergeet niet waarom je eraan bent begonnen.

Het wordt echt beter

Je gelooft het wellicht niet meteen, maar het wordt echt beter. Ik weet nu 3 jaar dat ik coeliakie hebt, en volg al 2 jaar een low-FODMAP dieet, en na al die tijd weet ik dat het echt beter wordt. Ook ik heb gehuild en gebaald van de diëten. Ook ik vind het elke keer weer lastig als we ergens naartoe gaan dat ik alles moet voorbereiden en nergens spontaan naartoe kan gaan. Dat is een kwestie van wennen, en dat went ook echt. Je bent ook gewend om je schoenen aan te doen voor je de deur uit gaat. Zo wen je er ook aan om een restaurant te bellen voordat je er gaat eten. 

Lees ook: 9 simpele tips om stress te verminderen

Ook met de klachten gaat het echt beter. Toen ik net begon met het glutenvrije dieet, heb ik heel lang nog klachten gehad, zeker voor 9 maanden. Na die 9 maanden kwam daar de diagnose PDS ook nog eens bovenop. Het FODMAP dieet was pittig, maar na het afronden wist ik precies wat ik wel en niet kon eten. Dat was oprecht het beste moment. Ik wist namelijk precies wat ik in mijn eetschema moest verwerken om geen buikpijn te krijgen. Sindsdien zijn mijn dagen waarop ik mij niet lekker voelt op één hand te tellen. Dat is iets waar ik aan het begin nooit van had durven dromen. 

Geef niet te snel op

In aanvulling op het voorgaande punt, is het ook belangrijk om niet te snel op te geven. Van te voren weet je niet hoe lang het duurt voordat de klachten weg zijn. Maar wat als het nog een week duurt, en je precies voor die ene week hebt opgegeven? Dan is al je harde werk voor niks geweest, wat natuurlijk zonde is. 

Houd vol! Het wordt echt beter. Misschien niet zo snel als dat je zelf had gewild, maar het komt er echt. En wanneer dat moment daar is, ben je ontzettend blij met en trots op jezelf dat je dit maar gedaan hebt. Het belangrijkste is dat je geen klachten meer hebt, en op dat punt kom je alleen als je het volhoudt. Als ik het kan, kan jij het ook! 

Vind producten die je lekker vind

Lust je geen rijst? Dan ga je ook geen rijst eten, ook al wordt dat op veel websites aangeraden als “de perfecte vervanger” voor een ander product. Je eet om je lichaam te voeden, en daar mag je best van genieten. Ga daarom op zoek naar producten die passen binnen je dieet die jij lekker vindt. Ik vind chips echt het allerlekkerste wat er is. Toen ik hoorde dat ik glutenvrij moest eten ben ik direct gaan kijken welke chips glutenvrij waren. Met het FODMAP dieet heb ik precies hetzelfde gedaan – direct opzoeken welke kunnen binnen dit dieet. Een dieet hoeft geen straf te zijn. Gun jezelf daarom alle lekkere dingen die wél nog kunnen.

Focus op de positieve dingen

Het is heel makkelijk om op te noemen wat allemaal niet meer kan. Het focussen op dingen die niet kunnen, zorgen ervoor dat je in een negatieve spiraal terecht kunt komen. Deze negatieve gedachten kunnen ervoor zorgen dat je weinig motivatie voelt om je dieet vol te houden. Dat is natuurlijk zonde, want naast de negatieve kanten zijn er ook een hoop positieve kanten aan het volgen van een dieet. Ik noem er een paar op die mij heel erg helpen.

  • Je hebt altijd iets lekkers bij je. 
  • Je mag altijd meedenken in wat er gegeten wordt. 
  • Je hoeft geen smoesjes te bedenken om nee te zeggen tegen alle traktaties. 
  • Je hebt geen klachten meer en voelt je gewoon goed. 

Zoek support

In je omgeving kan het al snel aanvoelen alsof jij de enige bent die zich aan allerlei regels moet houden voor je eten. Hierdoor kan je ook het gevoel krijgen dat je zowat de enige op de wereld bent die deze regels heeft. Goed nieuws! Dat is helemaal niet zo. In Nederland heeft ongeveer 1% van de bevolking coeliakie, en naar schatting tussen de 5 – 20% (!) het prikkelbaar darmsyndroom. Zeg dat de helft daarvan het FODMAP dieet volgt, dan kom je dus al bijna op 1 miljoen Nederlanders die hetzelfde doorgaan als jij. 

Zoek deze mensen op! Er zijn genoeg mensen op de social media platforms die samen komen en steun bij elkaar zoeken. (Volg je ons al op Facebook en op Instagram?)

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Heb je zelf nog tips waar je veel aan hebt gehad, en wil je die graag delen? Laat ze dan achter in een comment onder dit artikel.

Lees verder…

6 eenvoudige tips om van je opgeblazen gevoel te komen Algemene adviezen voor het FODMAP dieet Mijn persoonlijke ervaring met het FODMAP dieet Mijn persoonlijke ervaring met het glutenvrije dieet



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*