sporten en je dieet

Je dieet en sporten



Stel je voor: je bent altijd al actief geweest met sporten en haalt je energie uit de bekende koolhydraatrijke gerechten: een stevige pasta, een heerlijke protein pannenkoek of een goed ontbijt met havermout en andere granen. En dan blijkt dat je glutenvrij moet eten en kun je eerdergenoemde schrappen. Of een andere situatie – je wilt heel erg graag gaan sporten, maar al die gezonde repen, eiwitshakes of superfoods bevatten gluten, FODMAPs of een ander allergeen. Hoe combineer je je dieet en het sporten? Ik neem je graag mee in mijn ervaringen.

Kies voor passende vervangers

Als je online aan het zoeken bent naar een dieet dat past bij je sport, simpelweg omdat je in spier wilt aankomen of wilt afvallen, dan zul je zien dat deze schema’s totaal niet geschikt zijn voor het FODMAP of glutenvrije dieet. Daar is helaas niets aan te veranderen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je deze schema’s kan gebruiken als inspiratie voor je eigen passende schema. Zo kies ik zelf graag voor de vervangers. Stel er staat in het schema dat je kwark met peer moet eten. Maar dit past niet in een low-FODMAP dieet. Dus vervang ik dit advies met lactosevrije kwark en neem ik er aardbeien voor in de plaats. Het is even flink aanpassen, maar uiteindelijk kom je er wel.

Voedingsadvies voor koolhydraten

Die koolhydraatrijke energiemaaltijden waar je eerder over las, die kan je natuurlijk super eenvoudig vervangen met de glutenvrije of low FODMAP variant. Op die maaltijden is standaard wel iets anders te verzinnen.

  • Een glutenvrije boterham met aardbeienjam
  • Een glutenvrije mueslireep (die je hier scoort!)
  • Gewoon een banaan

Lees ook: Tips voor afvallen zonder (crash) dieet!

Hoe zit het met voedingssupplementen?

Het is best normaal om tijdens intensief sporten gebruik te maken van voedingssupplementen*. In de tijd dat ik nog geen last had van mijn darmen, sportte ik ook al vrij veel. Hierin was het voor mij normaal om eiwitshakes te drinken, en dan nog het liefst gecombineerd met melk. Hierdoor kreeg het een heerlijke milkshake smaak. Maar nu mijn darmen wel wat gevoeliger zijn, kan ik deze dosis lactose absoluut niet verdragen. En daarom ging ik op zoek naar geschikte vervangers.

Mijn tip? Zoek het in de vegan hoek op. Deze zijn op basis van plantaardige ingrediënten en vaak ook nog glutenvrij. Zo heeft Body en Fit Vegan eiwitshakes die prima binnen mijn dieet past.

*Disclaimer: voedingssupplementen zijn bedoeld als toevoeging in je dieet, niet als vervanging voor. Zo heb je eiwitshakes die je helpen om net genoeg eiwitten binnen te krijgen, mocht dit in je normale voeding niet lukken. Maar eiwitten uit voedsel, zoals kip of kwark, heeft altijd de voorkeur t.o.v. eiwitten uit supplementen.

Wat is het verschil met niet-glutenvrije sporters?

Niets bijzonders. Het enige verschil is het feit dat jij wel glutenvrij eet en de andere niet. Je zult merken dat iedere sporter leeft volgens een bepaald dieet. Zo eet de één zo clean mogelijk – dat wil zeggen zo min mogelijk uit pakje of zakje. En de ander kiest ervoor om veel eiwitten te eten, dus zal het meer zoeken in de richting van kip, eieren en kwark.


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*