lactose herintroduceren

Zo verliep het herintroduceren van lactose bij mij

Al vrij snel na de eliminatiefase mocht ik beginnen met herintroduceren. Het eerste voedingsmiddel op de lijst: lactose. Ik neem jullie graag mee in mijn week van lactose herintroduceren.


Geen hoge verwachtingen

Ergens was ik best wel blij dat lactose de eerste FODMAP was. Eerder dit jaar had ik al het vermoeden dat ik niet zo goed reageerde op lactose. Iedere keer na het eten van zuivel (melk, smeerkaas, you name it) kreeg ik gigantische buikpijn. Op aanraden van de huisarts heb ik toen een lactose-intolerantie test laten doen. Het resultaat? Geen intolerantie. Toch bleven de klachten aanhouden. Toen heb ik er zelf voor gekozen om zo lactose beperkt mogelijk te eten. En dat vond ik eigenlijk wel prima. Desondanks was ik ontzettend benieuwd wat deze week me zou brengen – al kon ik het wel al een beetje raden. Ik had daarom geen hoge verwachtingen.

Lees ook: Zo werkt de herintroductiefase van het FODMAP dieet

Hoeveel lactose introduceren?

Voor het herintroduceren van lactose wordt het aangeraden om met yoghurt te testen. Op de eerste dag begin je met de test portie, dat bestaat uit 100 ml. De tweede dag verdubbel je deze portie en op de derde dag neem je 3x de portie van de eerste dag. Als alternatief kan je ook kiezen voor melk of vanillevla. Ik koos voor melk, vond ik wel zo makkelijk.

lactose herintroduceren fodmap dieet

Dag 1 – 100 ml melk

Op de eerste dag stond 100 ml melk op de planning. Ik had al in geen tijden meer echt een goed glas melk gedronken, stiekem was ik de smaak alweer vergeten. Ergens was ik wel een beetje bang voor de eventuele klachten, maar daar probeerde ik niet teveel op te focussen. Na het drinken van de melk, waren de klachten minimaal. Wel wat opgezet, maar niet zo heftig. Kort daarna ben ik ook gaan slapen. Shame on me – wellicht dat ik een beetje heb vals gespeeld omdat ik de melk in de avond had gedronken. Ah well, de eerste dag verliep nog redelijk soepeltjes.


  • Met deze lijsten houd jij eenvoudig jouw klachten tijdens de herintroductiefase van het FODMAP dieet bij. 

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Dag 2 – 200 ml melk

De volgende dag stond ik op met een mega opgezwollen buik. Wellicht dat ik toch heftiger reageerde dan gister dacht. En vandaag wilde ik het goed doen, dus: melk drinken in de ochtend. Oh boy – dat heb ik geweten. Al na een uur kwamen alle bekende klachten, buikpijn, een opgezette buik… je kent het wel. Gedurende de hele dag voelde ik me behoorlijk naar. Een gevoel wat ik eigenlijk niet helemaal kan plaatsen, alsof ik niet op deze aardbol ben. Herkennen jullie dat? Ook had ik de hele dag mega last van een brain fog. Ik schreef de meest simpele woorden verkeerd (schrijfer in plaats van schrijver) en kwam totaal niet uit mijn woorden. Het was duidelijk, hier reageerde ik mega heftig op.

Dag 3 – gestopt met testen

Voor de derde dag had ik eigenlijk nog yoghurt gekocht. Ook al weet ik dat je hetzelfde product moet testen, ik had het al zolang niet op dat er een beetje trek in had. Maar deze dag stond ik op met zoveel klachten, dat ik het totaal niet zag zitten. Ik heb de yoghurt weggegooid en ben gestopt met het testen van lactose. Ik had al maanden het vermoeden dat lactose en ik geen vrienden zijn en dat werd nu wederom bevestigd. Jammer? Niet heel erg. Ik at immers al een tijdje lactose beperkt.

Lees ook: In deze producten zit lactose

De overige dagen

De overige dagen waren een beetje rommelig. De klachten namen rustig af. Logisch ook, want ik at weer FODMAP proof en geen druppel lactose kwam meer in de buurt. Van de brain fog had ik nog een paar dagen last. Tegen het einde van de week was alles wel weer normaal. Dat was mooi, want de volgende groep stond voor de deur: fructose. 

Conclusie: lactose en ik gaan uit elkaar

We draaiden al maanden rondjes om elkaar heen. Echte zuivelproducten had ik al geschrapt uit mijn dieet. Kwark, yoghurt en melk waren al een tijd geen onderdeel meer van mijn dieet. Maar lactose als ingrediënt ook schrappen? Dat voelde wel even als een break-up. Toch kwam ik door lactose herintroduceren erachter dat deze FODMAP me wel degelijk veel klachten geeft. Maar zoals het met alle break-ups gaat – je went er wel aan.

Lees verder

Zo ging het herintroduceren van fructose bij mij



2 reacties

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    *