Zo verliep het herintroduceren van fructose bij mij

Tussen de laatste dag van het herintroduceren van lactose en de fructose zaten in totaal 5 dagen. Dit was voor mij voldoende om weer te “herstellen”. Ik voelde me weer fit, had geen klachten meer en was dus klaar om de nieuwe week te beginnen. Deze week staat fructose herintroduceren op de planning. Ik neem jullie weer mee in mijn week.

Lees ook: Zo ga je aan de slag met herintroduceren

Hoeveel fructose herintroduceren?

Ik koos ervoor om de fructose te herintroduceren met honing. Heerlijk – want thee met honing tijdens deze kouden dagen is meer dan welkom. Ik had het eerlijk gezegd stiekem ook wel een beetje gemist. Vol frisse moed begon ik aan een nieuwe week.

fructose herintroduceren uitleg

Dag 1 – 1 theelepel honing

Ik begon de dag direct met een grote kop thee en een theelepel thee. Ik had verwacht dat je dit bijna niet zou proeven, maar dat viel nogal tegen. Wat een zoete kop thee was dit! Even door de zure appel (of hele zoete) heen bijten, een kop thee sla je zo achterover.

Gedurende de dag kwamen de klachten wel op. Misselijk, opgeblazen, buikpijn…. niet zo heftig als vorige week bij de lactose, maar wel duidelijk aanwezig. Met de brain fog viel het gelukkig mee. In principe moet je stoppen met het testen van de FODMAP, maar ik was wel benieuwd hoe ik zou reageren op een hogere hoeveelheid honing.


  • Met deze lijsten houd jij eenvoudig jouw klachten tijdens de herintroductiefase van het FODMAP dieet bij. 

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Dag 2 – 1 eetlepel honing

Vol goede moed begon ik de dag direct met een kop thee en een eetlepel honing. Waar ik dacht dat de thee gister al behoorlijk zoet was…. deze overtrof hem zonder twijfel. Ook deze dronk ik daarom heel snel op. Daarna begon het al vrij snel te rommelen. Weer de beginnende klachten, met dat vreemde vage gevoel van niet helemaal kunnen plaatsen waar ik op dat moment ben. Herkennen jullie dit? 

Lees ook: In deze producten zit fructose

De dagen erna

De dagen na het testen van deze FODMAP waren rommelig. De klachten bleven een beetje sukkelen, om het zo maar te omschrijven. Het is niet dat ik er mega last van had, maar ik merkte toch dat m’n broeken wat strak aanvoelden vanwege mijn opgeblazen buik. Tegen het einde van de week werd alles weer normaal. Voor mij reden genoeg om niet door te gaan met de herintroductie van fructose.

Ook fructose en ik zijn geen vrienden

Ik kan er niks anders over zeggen, ook fructose en ik gaan niet helemaal goed samen. Stiekem had ik deze al wel een beetje kunnen zien aankomen. Het ingrediënt glucose-fructosestroop meed ik eigenlijk al, gezien de kleine hoeveelheid tarwe die erin kan zitten. Als ik dan weer eens een product had gegeten waar het in zat, voelde ik me daarna niet helemaal lekker. Ik dacht dat het door de tarwe kwam, maar dat kwam dus eigenlijk door de fructose.

Lees verder

Zo ging het herintroduceren van sorbitol bij mij



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*