sorbitol herintroduceren

Zo verliep het herintroduceren van sorbitol bij mij

Na het herintroduceren van fructose was ik weer redelijk snel hersteld. Daarom keek ik uit naar de week van sorbitol herintroduceren. Ook deze week neem ik jullie weer mee in mijn herintroductie.

Ondanks dat ik wel klachten had van de honing, reageerde ik er de dagen erna heel goed op. Het einde van het weekend voelde ik me weer top, en daar was ik heel erg blij mee. Dat weekend vierde we namelijk de verjaardag van mijn vriend, die we volledig glutenvrij en half FODMAP-proof hebben voorbereid. Vol goede moed begon ik weer aan een nieuwe week. Deze keer op de planning – sorbitol. Voor dit dieet was ik eigenlijk niet bekend met sorbitol. Dit zit dus voornamelijk in snoep, drop en medicijnen, maar ook in bepaalde groente. Het zit dus ook in avocado, en daar ga ik deze week ook mee aan de slag.

Hoeveel sorbitol herintroduceren?

sorbitol herintroduceren uitleg

Dag 1 – 1/4 avocado

Ik kon niet wachten op de lunch, want wat had ik enorm veel zin in de crackers met kipfilet en avocado die op het menu stonden. Normaal gesproken eet ik zo een hele avocado op bij de lunch, dus de portie van 1/3 vond ik een klein beetje tegenvallen om eerlijk te zijn. Dat neemt niet weg dat het weer lekker was om avocado toe te voegen aan mijn lunch. De lunch was heerlijk! En de klachten? Die vielen me eigenlijk wel mee. Ik kreeg een half opgezette buik (als jullie begrijpen wat ik bedoel) en daar bleef het eigenlijk wel bij. Al met al, een hele goede eerste dag.

Lees ook: Zo ga je aan de slag met herintroduceren

Dag 2 – 1/3 avocado

Op dag 2 testte ik de FODMAP op dezelfde manier als dag 1 (en waarschijnlijk ook op dag 3, want I loveeeeeee avocado!). Perfect voor tijdens de lunch, wederom dus met crackers en kipfilet. De klachten die erop volgden zijn eigenlijk te vergelijken met dag 1, helemaal niet heftig. Wel had ik iets meer last van een opgezwollen buik, maar voor de rest niks aan de hand.


  • Met deze lijsten houd jij eenvoudig jouw klachten tijdens de herintroductiefase van het FODMAP dieet bij. 

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Dag 3 – 1/2 avocado

Naar deze dag had ik eigenlijk nog het meest uitgekeken, want meer avocado! Vandaag was ik lekker een dagje vrij van werk en at mijn moeder gezellig met me mee. Wel zo handig, want we deelden de avocado.  Hij was inmiddels al erg eetrijp, wel nog groen, maar behoorlijk zacht. Gedurende de dag begon mijn buik wel wat meer te rommelen. Erger opgezet dan daarvoor, en een klein beetje pijnlijk. Het was dan ook wel een grotere hoeveelheid dan de dagen ervoor. Het zou natuurlijk ook nog door stapeling kunnen komen. De klachten werden niet erger, voelde me verder fit en vrolijk. Niks aan het handje dus, dacht ik..

Lees ook: In deze producten zit sorbitol

De dagen erna

De dagen erna had ik me-ga veel buikpijn. De pijn was eigenlijk niet zo goed te plaatsen. Was het mijn maag? Waren het mijn darmen? Had ik nog iets anders gegeten wat niet helemaal klopte? Ik kon het in ieder geval totaal niet plaatsen. In de dagen erna heb ik daarom extreem FODMAP-proof gegeten. Misschien zelfs ook te weinig gegeten, omdat ik echt niet wilde dat de buikpijn erger werd. Ik gooide de buikpijn volledig op stapeling. Tot nu toe reageerde ik op alle drie de FODMAPs die ik heb getest. Het was dus helemaal geen gekke gedachte dat ik er nog zo’n last van had.

No more avocado…

Dat is eigenlijk de enige conclusie die ik kan trekken na de week van sorbitol herintroduceren. Of in ieder geval in een hele kleine hoeveelheid (en wanneer hij niet super rijp is). Een buik die een klein beetje is opgezet, is nog wel te handelen, en dat is de volgende dag ook wel weer weg. Maar een grote hoeveelheid is eigenlijk een no go.

Lees verder

Dit had ik niet verwacht…



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*