besparen glutenvrije boodschappen

Tips voor afvallen zonder dieet!



Wil je graag af van die paar overtollige kilo’s? Met deze tips van je ze binnen no-time kwijt! Het mooie aan deze tips voor afvallen is dat het zonder speciaal dieet is. Deze nieuwe levensstijl houd je super goed vol en daarom blijven de kilo’s er ook af!

Inhoudsopgave

  1. 5 afvallen tips
  2. Meer verbranden dan je binnenkrijgt
  3. Fructanen in zuivel
  4. Begin vandaag nog!

Aan het eind van 2013 wilde ik zelf ook graag af van wat extra kilo’s. Op dit moment was ik zelf op mijn zwaarst, en dat vond ik best wel jammer. In bijzondere diëten en mezelf uithongeren geloofde ik niet zo. Ik had namelijk vaak genoeg om me heen gezien dat de kilo’s er later weer net zo hard aankwamen. Ik zocht daarom naar een duurzame oplossing, een manier waarop ik afviel en het makkelijk was vol te houden. Ik koos daarom niet voor een crash methode, maar ik veranderde mijn volledige lifestyle. Hierdoor viel ik in 3 maanden tijd zo’n 10 kilo af. En als ik het kan, dan kan jij het ook!

5 tips voor afvallen

  • Vervang alle suikerhoudende dranken voor water of thee. Je staat er wellicht niet iedere dag bij stil, maar ongemerkt drinken we best veel suiker weg. In een glas cola zit al ongeveer 6 klontjes suiker. Met een paar glazen per dag drink je zo ongemerkt flink wat suiker weg. Hetzelfde geldt natuurlijk voor suiker in je thee. Leer het jezelf af, want het is gewoon zonde!
  • Ga vaker wandelen. Waar je normaal gesproken met de auto of met het openbaar vervoer zou gaan, is het aan te raden om wat vaker wandelend naar je bestemming te gaan. Op die manier beweeg je meer. En hoe meer je beweegt, hoe sneller je afvalt!
  • Verminder de grootte van je porties. Zelf ben ik geen voorstander van mezelf dingen verbieden. Want hoe harder ik roep dat ik echt geen chips mag eten, des te meer ik het eigenlijk wil. Ik wil gewoon blijven eten wat ik lekker vind, zonder dat ik hier van aankom. Daarom at ik gewoonweg kleinere porties. Geen 5 aardappelen, maar 4. En dat voor iedere maaltijd die ik eet.
  • Eet gezondere tussendoortjes. En dan bedoel ik niet de zogenaamde gezonde repen die je tussendoor kan eten. Ook deze zitten boordevol suiker, en dat wil je niet als je wilt afvallen. Kies wat vaker voor een stuk fruit, of kies voor een bakje snoepgroente of cherrytomaatjes. Dit soort tussendoortjes zijn ook nog eens laag in calorieën, waardoor je ook niet te snel te veel eet.
  • Kies voor producten waar je langer vol van zit. Eet je bijvoorbeeld graag pasta? Grote kans dat je de ‘normale’ witte pasta eet. Dit zijn snelle koolhydraten – voedingsstoffen die snel verteerd worden. Kies voor de verandering eens voor volkoren pasta! In deze variant zitten meer vezels, en daar zit je langer vol van. Grote kans dat je minder snel lekkere trek krijgt en bijvoorbeeld naar de snoeppot graait.

Meer verbranden dan je binnenkrijgt

De vuistregel met afvallen is eigenlijk heel simpel – verbrand meer dan dat je binnenkrijgt aan calorieën. Gemiddeld genomen, geldt het advies dat mannen zo’n 2500 kcal nodig hebben per dag, en dat dit voor vrouwen zo’n 2000 kcal zijn. Maar niet iedere persoon is hetzelfde. De daadwerkelijke calorieën behoefte verschilt dan ook per persoon.

Gelukkig zijn er online verschillende tools die deze hoeveelheid voor je uitrekenen (waaronder deze tool van Clean Nutrition). Binnen een paar stappen krijg je een compleet overzicht van het aantal calorieën die jij dagelijks nodig hebt. Zodra jij ervoor zorgt dat je minder binnenkrijgt dan dit aantal, dan val je dus af!

Daarvoor is het wel belangrijk om inzichtelijk te krijgen hoeveel je daadwerkelijk binnenkrijgt. Ook hier zijn handige tools en apps voor! Zelf gebruik ik al jaren de app MyFitnessPall. In deze app voeg je eenvoudig je ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes toe. Het fijne aan de app is dat je de barcode van producten ook kan scannen! De app houdt precies bij hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Dit hoef je zeker niet iedere dag te doen. Toch is het aan te raden om dit aan het begin van je afvalproces wel te doen, zodat je inzichtelijk hebt hoeveel je daadwerkelijk binnenkrijgt en waar je iets moet minderen.

Zo houd je het afvallen vol

Afvallen kan soms best moeilijk zijn. Zeker op dagen dat het even tegen zit, is het makkelijk om snel naar de ongezonde hap te graaien. En dat is natuurlijk helemaal niet erg. Ook ik heb tijdens het afvallen vaak genoeg iets minder gezonds gegeten. En dat is helemaal oke! Het is de druk om jezelf er niet voor te straffen. Bij de volgende maaltijd ga je gewoon weer verder waar je gebleven was. Maar er zijn nog andere tips om het afvallen makkelijker vol te houden:





  • Stel jezelf een doel. Iets behalen gaat makkelijker als je een duidelijk doel voor ogen hebt. Of dat nu 5 kilo afvallen is, het gewicht van 65 kilo bereiken of weer in dat ene mooie jurkje passen. Een doel is een doel, het werkt gewoon heel fijn om naar iets toe te kunnen werken.
  • Accepteer het proces. Afvallen is een proces, zeker als je dit doet zonder (crash) dieet en andere gekke middeltjes. Het zal weliswaar iets minder snel gaan, maar het gaat wel op een manier die écht vol te houden is. Accepteer dat dit een langzaam, maar duurzaam proces is.
  • Ontzeg jezelf niets. Want dingen die verboden zijn, zijn ook mega aantrekkelijk om te nemen. Dus ‘gun’ jezelf wat lekkers als je daar trek in hebt. Zorg ervoor dat je daarna de draad weer oppakt en weer heerlijk verder gaat waar je was gebleven.
  • Kook zelf en bereid je eten goed voor. Dit was voor mij persoonlijk een hele fijne om het vol te houden. Ik kookte vaak zelf, waardoor ik precies weet wat er in de maaltijd terecht kwam. Ook zorgde ik ervoor (dat doe ik trouwens nog steeds) dat ik in de avond wat extra maak, zodat ik de volgende dag ook nog lunch heb. Zo grijp ik niet snel naar een vette hap of een andere ongezonde lunch.
  • Maak het afvallen inzichtelijk. Vul je gewicht in een app in die er automatisch een grafiek van maakt. Zelf gebruik ik de iPhone app Gezondheid hiervoor, maar dat komt dan ook omdat wij onze weegschaal eraan hebben gekoppeld. Anyway – na het wegen, wordt het automatisch ingevuld in de app. Na een aantal keer ontstaat er een grafiek die heel visueel laat zien hoe het afvallen gaat. En hoe langer de lijn naar beneden gaat, hoe meer dat je motiveert!
Koop hier jouw slimme weegschaal

Begin vandaag nog!

Het gezegde luidt niet voor niets – van uitstel komt afstel. En dat geldt voor het afvallen natuurlijk ook. De tips die ik je heb gegeven zijn voor iedereen te doen. Je hoeft er geen heel nieuw en speciaal eetschema voor aan te schaffen. Ook is het geen challenge van een aantal dagen. Het is iets wat je gelijk toepast, en dat is dan ook mijn grootste tip voor het afvallen: begin direct vandaag! Zodra je op de weegschaal het eerste resultaat ziet, zal je me dankbaar zijn.


Tips afvallen FAQ

Kan ik afvallen zonder dieet?

Het is zeker mogelijk om af te vallen zonder dieet. Zolang je maar meer verbrandt dan je binnenkrijgt, val je af. Door simpelweg minder te eten dan je nu doet en meer te bewegen, verdwijnen de kilo’s.

Hoe houd ik het afvallen vol?

Afvallen houd je het makkelijkst vol, door er een duidelijk doel aan te stellen. Door wekelijks bij te houden hoe dicht je bij je doel bent, motiveer je jezelf om door te blijven gaan om je doel te bereiken.

Hoe val ik snel af?

Snel afvallen doe je door crash dieëten. Deze manier is alleen niet lang vol te houden en de kilo’s komen vaak weer net zo hard terug. Het is beter om te kiezen voor een duurzame manier van afvallen, waardoor je het goed volhoudt en de kilo’s ook weg blijven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*