fodmap bloemkool

Zoveel bloemkool mag je eten binnen het FODMAP dieet

Bloemkool is één van de meest simpele groentes als het aankomt bij het FODMAP dieet. Er zit één FODMAP in bij al een kleine hoeveelheid. Je hoeft geen rekening te houden met andere FODMAP’s. Maar welke is dit precies? En welke hoeveelheid past dan goed binnen het dieet? Lees alles over bloemkool in het FODMAP dieet.

Deze FODMAP zit er in bloemkool

Bloemkool bevat een hele hoge hoeveelheid van mannitol. Een hoeveelheid van 35 gram bevat eigenlijk al voldoende mannitol om er klachten van te krijgen. Ben je dus mega gevoelig voor mannitol? Dan is het verstandig om geen bloemkool meer te eten. In bloemkool zijn verder geen andere FODMAP’s gevonden. Ben je dus niet gevoelig voor mannitol, maar wel voor andere FODMAP’s? Dan past mannitol nog prima in jouw eetschema!

Hoeveel bloemkool mag je eten?

Tijdens de eliminatiefase

Bevind je je op dit moment middenin de eliminatiefase? Dan mag je geen bloemkool eten. Deze groente staat namelijk op de rode FODMAP dieet lijst. Alle producten die op deze lijst staan, mag je niet eten tijdens deze fase. Er zit namelijk een grote hoeveelheid FODMAP’s in al een kleine hoeveelheid van het product, waardoor je dus snel klachten kunt krijgen. Tijdens deze fase van het FODMAP dieet eet je dus geen bloemkool.

Tijdens het herintroduceren

Omdat er dus in een kleine hoeveelheid bloemkool al veel mannitol zit, is deze groente geschikt om te herintroduceren tijdens de week dat je met mannitol aan de slag gaat. Op de eerste dag test je 35 gram, op de tweede dag 70 gram en op de derde dag zelfs minimaal 105 gram. Mocht je hier klachten van krijgen, dan weet je dus dat je mannitol voortaan beter kunt schrappen uit je dieet. Krijg je er geen klachten van? Dan mag je dit gewoon blijven eten tijdens jouw way of life.

Tijdens jouw way of life

Na de herintroductiefase weet je of je klachten krijgt van mannitol of niet – en dus ook van bloemkool of niet. Hierdoor weet je dus ook of je deze groente wel of niet kunt eten binnen jouw nieuwe dieet in jouw way of life.

  • Krijg je geen klachten van mannitol? Dan kun je bloemkool gewoon weer toevoegen aan jouw dieet. Je hoeft niet op te letten op de hoeveelheden, omdat je er dus geen last van krijgt.
  • Krijg je wel klachten van mannitol? Dan ligt de hoeveelheid van de bloemkool aan de mate waarin je klachten krijgt. Kreeg je na de eerste herintroductiedag al klachten? Dan is het verstandig om helemaal geen bloemkool meer te eten. Een kleine hoeveelheid van 35 gram is dan al te veel voor jou. Kreeg je pas na de derde dag klachten? Dan kan een hoeveelheid tot 105 gram wel voor jou. Het is dus even afhankelijk van de mate van klachten en op welke dag.

Vind nog meer producten in de FODMAP product index





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*