fodmap knoflook

Alles over FODMAP in knoflook

Knoflook is een veelbesproken product in het FODMAP dieet. Tijdens de eliminatiefase mag je er niets van binnenkrijgen en met het herintroduceren van verschillende FODMAP is knoflook een product waarmee je je klachten test. Maar hoe zit nu precies met deze smaakmaker?

Waarom is knoflook een FODMAP?

Knoflook zelf is geen FODMAP, maar het bevat een grote hoeveelheid fructanen. En fructanen, dat zijn dan weer wel FODMAPs. Bij een kleine hoeveelheid knoflook zit er al voldoende in om klachten te krijgen, namelijk bij één teentje.

Tijdens de eliminatiefase van het FODMAP dieet mag je daarom absoluut geen knoflook binnenkrijgen, in welke vorm dan ook. Dat betekent dus ook dat je geen knoflookpoeder mag. Omdat knoflook (samen met ui) een lekkere, maar zeker ook een goedkope smaakmaker is, wordt er aan veel gerechten knoflook(poeder) toegevoegd. Ook in kruidenmixjes zit dit vaak. Hierdoor is het belangrijk om goed de etiketten te lezen van de producten, zeker in de eliminatiefase.

Lees ook: Zo leer je etiketten lezen

Knoflook herintroduceren in je dieet

Ben je bezig met het herintroduceren van FODMAPs? Grote kans dat je je al hebt voorbereid en weet dat je binnenkort knoflook gaat herintroduceren in je dieet. Het herintroduceren van fructanen gebeurt met tarwe en ui, maar dus ook met knoflook. Het herintroduceren gaat als volgt:

  • Dag 1: Een half teentje
  • Dag 2: Eén teentje
  • Dag 3: 1,5 teentje
Geen last van de poedervorm, maar wel van verse knoflook? Dat kan natuurlijk. Er zijn veel richtlijnen als het aankomt op het dieet, maar ieder lichaam is natuurlijk anders en reageert anders op voedsel.

Een echte smaakmaker

Toch is knoflook een echte smaakmaker voor veel gerechten in verschillende soorten keukens. Kan je niet zo goed tegen knoflook, maar wil je toch graag genieten van de lekkere smaak? Hier zijn gelukkig een paar manieren voor! Knoflook lost namelijk niet op in olie, waardoor de fructanen niet opgenomen kunnen worden. Dus om toch die heerlijke smaak toe te voegen aan je gerechten, gebruik je gewoon knoflookolie. Er zijn een aantal winkels (o.a. Albert Heijn en de Action) die de olie verkopen. Of je bakt de tenen mee in de pan en haalt ze later er weer uit.

Lees ook: Ook in deze producten zitten fructanen

Het is ook mogelijk om zelf knoflookolie te maken. Hierbij is het super belangrijk dat je dit nooit doet met rauwe knoflookteentjes en koude olie. Doe je dit wel? Dan heb je de kans dat de bacterie clostridium botulinum in je knoflookolie groeit. Van deze bacterie kan je ontzettend ziek worden. Verhit de olie altijd dus goed en zorg er voor dat je de knoflookteentjes bakt. Vervolgens kan je de olie goed afgesloten in de koelkast bewaren, maar niet langer dan een week.



De fases in het FODMAP dieet

Voorbereiden Elimineren Herintroduceren



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*