asperges fodmap

FODMAP en asperges

Asperges. Velen van jullie kennen deze heerlijke groente ook wel als het witte goud. Het is dan ook niet voor niets dat aan het begin van het jaar de supermarkten weer vol liggen met de witte (of groene) stengels. Maar passen deze wel in een low-FODMAP dieet? Lees alles over FODMAP en asperges!

Welke FODMAP zit in asperges?

In asperges zelf zitten twee FODMAP’s: fructose en fructanen. Doordat beide FODMAP’s zijn gevonden in asperges, worden asperges niet gebruikt tijdens het herintroduceren.

Hoeveel asperges mag je eten binnen het FODMAP dieet?

Tijdens de eliminatiefase

Ben je momenteel bezig met de eliminatiefase? Dan mag je geen asperges eten. Deze staan namelijk op de rode lijst. En alle producten die op rode lijst staan, zijn absoluut verboden tijdens de eliminatiefase.

Tijdens jouw way of life

Met de way of life wordt de fase na het herintroduceren bedoeld. Na het herintroduceren weet je precies op welke FODMAP’s je wel reageert en op welke niet. Ben je er tijdens het herintroduceren achter gekomen dat je klachten krijgt van fructanen en fructose? Dan mag je asperges nog wel eten, maar in beperkte hoeveelheid. Ben je erachter gekomen dat je geen klachten krijgt van fructanen en fructose? Dan kan je in jouw way of life de asperges gewoon eten!

  • Krijg je geen klachten van fructose en fructanen? Dan mag je de asperges gewoon eten. De hoeveelheid maakt niet uit! Let er bij het eten wel op welke ingrediënten zijn gebruikt voor het maken van het sausje. Het kan zijn dat er crème fraîche (lactose) voor wordt gebruikt.
  • Reageer je op fructose? Bij een hoeveelheid van 7 gram (een halve steel) zijn er geen FODMAP’s gevonden. Bij een hoeveelheid van 15 gram (1 steel) zit er al genoeg fructose in om ook klachten te krijgen. Het kan zijn dat je erg gevoelig bent, en de halve steel al te veel is. Het kan ook zijn dat je niet heel heftig reageert op fructose, en 2 of 3 steeltjes kan eten. Dat is iets wat je kan testen.
  • Reageer je op fructose en fructanen? Dan is een hoeveelheid tot 75 gram (5 steeltjes) aangeraden. Vanaf deze hoeveelheid zit er te veel van beide FODMAP’s in om klachten te krijgen.

Vind nog meer producten in de FODMAP product index

Disclaimer – Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw eigen dieet. De hoeveelheden zijn dan ook aanbevolen hoeveelheden die gemiddeld gezien geen klachten opleveren. Het kan zijn dat de hoeveelheden voor jou afwijken. Wees hier alert op. Daarom kunnen er aan deze hoeveelheden geen rechten worden ontleend.




Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*