glutenvrije-ervaring-kreta

Glutenvrije ervaring op Kreta

Glutenvrij eten op vakantie is altijd spannend. Krijg ik wel goed uitgelegd wat ik niet kan eten? Gaat alles wel goed? Weten ze in het hotel wel waar ze het over hebben? Ik bezocht tijdens mijn vakantie 3 hotels waar ze precies weten wat glutenvrij inhoudt en hoe gevaarlijk een kruimel al kan zijn. Ik vertel jullie graag over mijn glutenvrije ervaring op Kreta!

Lees ook: Zo bereid je je voor op je glutenvrije vakantie

Hoge verwachtingen

Sinds mijn diagnose in 2017 was ik al eens eerder op vakantie geweest naar Griekenland, namelijk naar Rhodos. Tijdens deze vakantie was alles zo goed gegaan, dat ik voor mijn vakantie naar Kreta hoge verwachtingen had. Vol goede moed en enorm veel zin vertrok ik afgelopen maand naar het zonnige Kreta.

Ik ging samen met mijn collega om wat hotels voor werk te bezoeken en het eiland te verkennen. In totaal ben ik 6 dagen op het eiland gebleven en sliep ik in 3 verschillende hotels. Aan de ene kant heel leuk, want zo zie je natuurlijk super veel van het eiland. Aan de andere kant ook wel weer een uitdaging, want zo zou ik meerdere keren moeten uitleggen hoe en wat. Gelukkig had ik de Griekse dieetkaart van de NCV bij me, die zou me wel een stukje op weg helpen. We vlogen met Transavia en daar heb je de mogelijkheid om 15 kilo medische bagage (gratis!) aan te vragen. Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een Engelstalige doktersverklaring. Dat was mooi meegenomen, want zo kan ik een hoop eigen eten meenemen!

De vliegreis

We vlogen al redelijk vroeg in de ochtend, namelijk om 07:55. Omdat we vanaf Rotterdam vlogen, hoefden we niet super vroeg ons bed uit. Voordat ik werd opgehaald, heb ik een stevig ontbijt voor mezelf klaargemaakt. Deze bestond uit de ciabatta broodjes met oude kaas en lactosevrije aardbeienkwark. Op het vliegveld kocht ik wat M&M’s voor mezelf, welke ik opat met een lactase pilletje van de Kruidvat. De vlucht duurde maar 3,5 uur, dus tijdens het vliegen had ik eigenlijk geen honger meer.

Lees ook: Glutenvrije hotels op Kreta

Het eerste hotel – Nana Princess

Eenmaal aangekomen op Kreta reden we direct door naar ons eerste hotel genaamd Nana Princess. Dit is een 5 sterren hotel vlakbij Chersonissos. Vanwege deze luxe had ik van te voren geen contact opgenomen met het hotel, omdat ik er stiekem vanuit ging dat het wel goed geregeld zou zijn. En dit was geheel terecht! Dit is oprecht het één van de beste glutenvrije hotels op Kreta. Tijdens het inchecken moesten we een aantal formulieren invullen, waar er eentje was voor allergieën en intoleranties. Van gluten tot selderij, alles stond er op. Wel stonden er enkel allergenen op, niet zozeer alle losse FODMAP’s. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit aangegeven kon worden. Dit ingevulde formulier ging direct door naar de chef zodat hij er rekening mee kon houden.

Nana Princess als glutenvrij hotel op Kreta
Het uitzicht bij Nana Princess

We verbleven in dit hotel op basis van half pension, dus ons ontbijt en het avondeten waren inbegrepen. Door het vroege opstaan, de reis en het indrukwekkende hotel, hadden we eigenlijk geen trek in lunch. Dat was maar goed ook, want er stond ons een uitgebreid 5 gangen diner te wachten. Nadat we waren gaan zitten, attendeerde ik de obers nogmaals op mijn dieet. Deze stelde mij gerust door aan te geven dat de chef het wist en dat ze er op voorbereid waren.

Diner en ontbijt waren super geregeld

Voorafgaand kregen we een uiensoepje. Uien zijn geen probleem voor mij, dus hier genoot ik met volle teugen van. We kregen nog een champignon risotto, een caprese salade, een stukje biefstuk en een chocolademousse na. Tijdens dit heerlijke diner kregen we aan de lopende band glutenvrije brood geserveerd. Alleen voor de chocolademousse heb ik een lactase pilletje genomen. We hebben deze avond heerlijk gegeten. De volgende ochtend stond ik vol goede moed aan het ontbijt. Ook hier was alles super geregeld. Alle soorten toast waren glutenvrij te bestellen. Ik koos voor wat fruit (druiven, aardbeiden en galiameloen) en een toast met scrambled egg.

Door dit heerlijke, rijke maar vooral ook late ontbijt hadden we wederom niet veel trek in een lunch. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit altijd wel heb op vakantie. Je eet op een ander moment, het is lekker warm… allemaal redenen voor minder eetlust. Vandaar dat de volgende maaltijd weer het avondeten was. Ook deze bestond uit een vast 5 gangen menu. Vandaag zat er een garnalen salade tussen. Aangezien ik hier niet dol op ben, vroeg ik me af of ik weer een caprese salade kon krijgen. Dit kon! De rest van de avond genoot ik van een wortelsoepje, vegetarische taco en kalkoen. Tussendoor kregen we weer volop glutenvrij brood. Omdat ik hier zoveel van had gegeten, liet ik het toetje maar voor wat het was. De volgende dag koos ik voor hetzelfde ontbijtje als de dag ervoor – het was dan ook zo lekker!

Lees ook: Glutenvrije eten op Kreta

Het tweede hotel – Enorme Lifestyle Beach Resort

Na twee nachten in het prachtige hotel pakten we onze spullen om door te reizen naar het tweede hotel op Kreta. Dit is het nieuwe Enorme Lifestyle Beach Resort in Ammoudara. Dit kleinschalige resort ligt vlak aan het strand en maar 15 minuten rijden van het vliegveld. Ook dit hotel had ik van te voren niet ingelicht over mijn dieet. Dit hotel kende ik namelijk al heel goed via mijn werk en ik wist daarom al wel dat ze rekening hielden met dieetwensen. Tijdens het inchecken werd al snel duidelijk dat het goed zou komen, want er stond een bordje met alle allergenen en de melding dat ze graag rekening willen houden met je dieet. Heel fijn! Ook hier moest ik nog apart een formulier invullen dat ik zelf later aan de chef moest geven.

Enorme Lifestyle Beach Resort op glutenvrij Kreta
Het uitzicht bij Enorme Lifestyle Beach Resort

Enorm in de watten gelegd op Kreta

Bij het diner gaf ik netjes het formulier aan het personeel. Maar deze was ondertussen al bij 3 andere terecht gekomen en uiteindelijk had ik alsnog geen antwoord. Ik besloot daarom om zelf maar even een kijkje te nemen. Bij ieder gerecht stond netjes een bordje met de allergenen, maar tot mijn verbazing stond er zelfs bij de aardappelen een glutentekentje. De moet zakte me al in de schoenen…. Totdat ik de chef aansprak. Hij vroeg me of ik allergisch was of dat ik echt al niet tegen een kruimel kan. “Tot die laatste groep” gaf ik aan. Hij liet me weten dat ze koken met een soort jus waar gluten inzitten, vandaar dat bijna geen enkel gerecht kon. Maar, hij wilde maa al te graag iets voor me maken. Ik gaf hem door wat ik wilde (rijst, beef, brocolli en courgette) en liet hem z’n gang gaan. Ik werd compleet verrast door een heerlijk gerecht. Dit alles gaf me het gevoel dat ze heel goed weten waar ze mee te maken hebben en dat ze dit super serieus nemen.

De volgende ochtend ging ik wel voorbereid naar het ontbijt, ik nam namelijk mijn eigen crackers mee. Dat was maar goed ook, want naast brood, appels en yoghurt waren er verder weinig opties om me volledig aan mijn dieet te houden. Ik koos voor Parmezaanse kaas, eieren voor op de crackers en wat druiven. Al met al een prima ontbijt als je het mij vraagt. In de middag scheen eindelijk de zon en daarom bleven we heerlijk bij het zwembad om te zonnen. Tegen de middag kregen we toch wel trek, dus pakten we de menukaart er even bij. Er stonden veel pizza’s, burgers en broodjes op – niet echt iets waar we in de zon trek in hadden. We gingen daarom voor een salade, die jammer genoeg vol met croutons werd geserveerd. Ik legde nogmaals uit dat ik het echt glutenvrij moest hebben. Deze kwam hij later brengen, een verrukkelijke Griekse salade zonder broodkruimels.

Never change a winning team

Sowieso al een motto waar ik heilig in geloof, maar al helemaal sinds alle diëten waar ik me aan moet houden. En al helemaal in een situatie ver van huis. Daarom vroeg ik de chef of hij weer hetzelfde voor me wilde maken als de avond ervoor. Maar dat wilde hij niet, want hij had speciaal voor mij glutenvrije pasta gehaald en wilde dit super graag voor me maken. Hoe lief?! Hier kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. Daarnaast had hij toch nog de beef met courgette gemaakt, omdat ik deze zo lekker vond. Al met al een fantastische avond! De volgende ochtend veranderde ik ook mijn winnende team niet, en koos ik voor crackers met ei, kaas en wat fruit.

Ook deze dag was het super zonnig en ondanks dat we moesten uitchecken om 12 uur, bleven we nog lekker tot 4 uur aan het zwembad chillen. De lunch hebben we deze middag ingeruild voor chips, snoep en nootjes. Moet kunnen op vakantie, toch? Tegen het einde van de middag besloten we om naar het volgende en laatste hotel te gaan.

Het derde hotel – Paradise Island Villas

Paradise Island Villas lag ook in de buurt van van de feeststad van Kreta, letterlijk op 5 minuten rijden er vandaan. Desondanks lag het toch iets meer in de bergen, waar het uitzicht echt prachtig was. Dit hotel was anders dan de twee ervoor. In dit hotel zijn alleen maar villas, ieder uitgerust met een keuken die van alle gemakken is voorzien. De eigenaresse van het ‘hotel’ wilt dat het graag voelt als een home away from home, maar dan met alle gemakken van een 5 sterren hotel inclusief de gastvrijheid van Kreta.

Tijdens het inchecken werd er gevraagd naar onze dieetwensen. Ook hier had ik ze van te voren niet doorgegeven, maar dat had ik maar beter wel kunnen doen. Ik realiseerde me nu pas hoe kleinschalig het is en dat ze niet, zoals in een groter resort, meer op voorraad hebben. Toch wilden ze er alles aan doen om er rekening mee te kunnen houden en daarom gingen ze maïsbrood halen.

Paradise Island Villas op glutenvrij Kreta
Eén van de kamers in Paradise Island Villas

Veel te veel gegeten

We begonnen de avond met het speciaal gehaalde maïsbrood en een huisgemaakte humus. Ook hadden we gekozen voor tomaat met mozzarella. Ons hoofdgerecht was een (mega vullende) risotto met kip. Ik denk dat ik er de dag van vandaag nog steeds vol van zit. Na het hoofdgerecht had ik eigenlijk geen honger meer. Maar wie ook al een keer op Griekenland is geweest, weet hoe gastvrij Grieken zijn. Er werd nog speciaal voor ons een toetje gemaakt, bestaande uit walnoten, aardbeien, chocoladesaus en een chocolademousse. Een toetje die alleen met een lactase pil gegeten kon worden, maar echt heel erg lekker was.

Ook tijdens het ontbijt werden we volledig in de watten gelegd. Het hotel heeft een aardig grote menu kaart, enkel voor ontbijtjes! Mijn collega ging all the way voor pannenkoeken, brood, muffins en fruit. Ik koos voor het maïsbrood, gebakken ei en fruit.

Conclusie over mijn glutenvrije ervaring op Kreta

Mijn verwachtingen voor Kreta waren geheel terecht – iedereen was heel begripvol, deed zijn uiterste best en ik heb heerlijk gegeten. Hier moet ik er wel heel eerlijk bij zeggen dat ik in redelijk luxe en goede hotels zat. Dat biedt natuurlijk geen garantie, maar voelt op de een of andere manier wel veiliger dan minder luxe hotels. Dat is dan ook één van de redenen dat ik vaak liever wat meer geld uitgeef aan een hotel. Ik denk dat jullie het als geen ander begrijpen dat je liever niet op vakantie ziek wilt worden.

Over de restaurantjes in de grote steden op Kreta kan ik helaas dus niks zeggen. Wat ik wel kan concluderen is dat Grieken super gastvrij en begripvol zijn. Alle medewerkers uit het hotel zijn ook Grieks, en bij hen heb ik geen enkele keer mijn dieetvertaling erbij moeten pakken. Daarom heb ik er alle vertrouwen in dat je met uitleg én je dieetkaart er prima uitkomt tijdens je vakantie naar Kreta.

Lees verder

Zo bereid je je voor op een glutenvrije vakantie In deze hotels op Kreta verblijf je glutenvrij Glutenvrij eten op Kreta

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *